| Weblog plaatjes zoeken |
|
Zoek je leuke plaatjes voor je weblog? Tik het gezochte item in, bijvoorbeeld liefde en klik op zoeken.
|
| Afbeelding/foto |
 |
Berichten uit het kippenhok.
Vanaf dit nummer heb ik de eer een column te mogen schrijven. Deze eerste aflevering wil ik daarom gebruiken om mijzelf voor te stellen, mijn naam is Huib Rijk, 48 jaar oud, getrouwd en vader van 3 zonen in de leeftijd van 12, 14 en 16 jaar. Ik ben boer op een biologisch akker- en tuinbouwbedrijf van 28 hectare in Biddinghuizen, Flevoland. Verder hebben we aan vee een kippenhok met 11 kippen.
Ter gelegenheid van Wereldvoedseldag heb ik een artikel geschreven dat in Nieuwe Oogst is gepubliceerd evenals in de Volkskrant. Ik heb een brede belangstelling:o.a. geschiedenis, filosofie, exacte wetenschappen, landbouweconomie, literatuur. Op feestjes is het bij ons net een kippenhok met allemaal verschillende mensen. Mijn familie en vriendenkring bestaat uit een bonte stoet aan zowel vegetariërs als boeren uit de bio-industrie; gangbare, geïntegreerde en biologische boeren en gewone burgers, militairen en antimilitaristen, etc. wij hebben op ons bedrijf allerlei mensen aan het werk: buren, familie, scholieren, stagiaires, Polen, Roemenen en asielzoekers. Ook geef ik excursies op ons bedrijf, veel chinezen en japanners (inclusief fotocamera).
Ik heb familie in Canada, Amerika en Nieuw-Zeeland (één van mijn favoriete neven werkt voor de Amerikaanse overheid om in het Midden-Oosten de export van landbouwproducten te bevorderen). Zelf ben ik in Amerika, Canada, Afrika en Oost-Europa geweest. Ik voel me dan ook wereldburger, ofwel wereldboer. Wat mij altijd opvalt is dat in alle discussies niemand de wijsheid in pacht heeft, laat staan in eigendom. In Amerikaanse tv-series moeten getuigen voor de rechtbank altijd zweren om ,,de waarheid, de hele waarheid en niets dan de waarheid” te vertellen. Welnu, absolute waarheid is een illusie. Zelfs een bekentenis van de verdachte zegt niet alles, vraag maar aan Cees B.
Wat ik de lezer wil voorschotelen zijn dan ook slechts zinvolle bijdragen aan de discussie. Die zal ik dan ook op mijn eigen eigenwijze wijze voor u trachten te leveren. Wat mij in het bijzonder interesseert is hoe wij (als boeren en Nederlanders) tegen hen (boeren en niet boeren elders op deze wereld) aankijken en omgekeerd, hoe wij naar het verleden en de toekomst kijken en hoe ze in de toekomst op ons zullen terugkijken. Uiteraard weet ik nog niet precies wat ik allemaal zal schrijven al heb ik wel een aantal ideeën. Soms zal ik schrijven over landbouwpolitiek, afgewisseld met berichten uit het kippenhok, dat wil zeggen dat grote.
Huib Rijk, Biddinghuizen., 14 januari 2006
|
22-03-2008 - Tussen kannibalen en vegetariërs
Tussen kannibalen en vegetariërs
Wat eet een vegetarische kannibaal? Groenteboer. Om deze oude grap kan ik als groente(-telende) boer wel lachen, maar dan toch alsof ik kiespijn heb. Om de paar weken eten we bij ons thuis vegetarisch. En weet u wat we dan vaak eten? Vegetarische burgers. Dat is dan weer geen leuk bericht voor de vegetariërs uit mijn burgerkennissenkring. Mijn leraar dierhouderij, Dhr. Barkema, had een gevleugelde uitspraak: “Wie dieren houdt, moet van dieren houden.’’ (dat is meteen ook het enige wat mij als akkerbouwer van zijn lessen is bijgebleven). Ik heb respect voor iedere veehouder die zijn dieren met respect behandeld. Evenveel respect heb ik voor degenen die desondanks van hun vlees geen gebruik willen maken. Bij het hindoeïsme en boeddhisme is vegetarisme algemeen voorkomend. Bij het jodendom en bij de islam eet men alleen vlees van herkauwers, dwz van vegetarische dieren. Als een moslim, een jood en een varken bij elkaar zijn hoeft (volgens Midas Dekkers, één van mijn favoriete schrijvers) het varken zich de minste zorgen te maken over zijn toekomst. In landen als Thailand en Vietnam staan ook vleesetende dieren, zoals honden en poezen op het menu. Ik heb eens een verhaal gehoord van mensen die daar naar een restaurant gingen met hun lievelingsdier, wat ze onbedoeld pas terugzagen op een grote schaal al of niet voorzien van een toefje peterselie. In donker Afrika eten ze alles wat voedzaam en verteerbaar is. De laatste stap is kannibalisme, voorkomend bij de koppensnellers in Nieuw-Guinea, maar ook elders (2e wereld oorlog bij het beleg van Leningrad, Vietnamese bootvluchtelingen na drie weken op zee). Wij westerlingen nemen een tussenpositie in halverwege vegetariërs en kannibalen. Geen reden dus om ons superieur te voelen aan anderen die zo achterlijk zijn om varkensvlees af te wijzen (denk aan moslimgevangenen op Guantanamo die vernederd worden door ze varkensvlees voor te zetten). Ook zie ik geen principiële reden om welke stap in deze rij dan ook af te wijzen, dus zelfs niet het eten van hond/poes. (Zou ik nu veel dreigbrieven ontvangen?) Mocht u bij ons op bezoek komen dan kunt u echter rustig uw hond of poes meenemen, d.w.z. zolang wij geen echte honger hebben. Want in dat geval verstommen niet alleen de berichten uit het kippenhok, maar wordt het ook stil in het hondenhok en de poezenmand. Sommige vegetariërs eten nog wel vis of zuivelproducten (zouden er ook ruimdenkende vegetarische kannibalen zijn die af en toe een vis- of kaas boer verorberen?) Het meest principieel zijn de veganisten, zij wijzen het gebruik van alle dierlijke producten af dus ook van leer. De motieven voor vegetarisme zijn divers: religieuze, ethische of milieukundige redenen. Dat vleesproductie inefficiënt is en daardoor de honger in stand houdt hoor je wel. Voor deze betrokkenheid heb ik bewondering, ik ben het er alleen niet mee eens. Honger komt niet door te weinig voedsel, maar er liggen economische en sociale oorzaken achter. Vegetarische kannibaal of groenteboer, eten of gegeten worden, het is alles toeval waar je geboren wordt.
Gepost door: hetkippenhok op 22-03-2008 om 11:16
Klik hier om de 1 reactie(s) te bekijken.
|
Reageer |
|