| Weblog plaatjes zoeken |
|
Zoek je leuke plaatjes voor je weblog? Tik het gezochte item in, bijvoorbeeld liefde en klik op zoeken.
|
| Afbeelding/foto |
 |
Berichten uit het kippenhok.
Vanaf dit nummer heb ik de eer een column te mogen schrijven. Deze eerste aflevering wil ik daarom gebruiken om mijzelf voor te stellen, mijn naam is Huib Rijk, 48 jaar oud, getrouwd en vader van 3 zonen in de leeftijd van 12, 14 en 16 jaar. Ik ben boer op een biologisch akker- en tuinbouwbedrijf van 28 hectare in Biddinghuizen, Flevoland. Verder hebben we aan vee een kippenhok met 11 kippen.
Ter gelegenheid van Wereldvoedseldag heb ik een artikel geschreven dat in Nieuwe Oogst is gepubliceerd evenals in de Volkskrant. Ik heb een brede belangstelling:o.a. geschiedenis, filosofie, exacte wetenschappen, landbouweconomie, literatuur. Op feestjes is het bij ons net een kippenhok met allemaal verschillende mensen. Mijn familie en vriendenkring bestaat uit een bonte stoet aan zowel vegetariërs als boeren uit de bio-industrie; gangbare, geïntegreerde en biologische boeren en gewone burgers, militairen en antimilitaristen, etc. wij hebben op ons bedrijf allerlei mensen aan het werk: buren, familie, scholieren, stagiaires, Polen, Roemenen en asielzoekers. Ook geef ik excursies op ons bedrijf, veel chinezen en japanners (inclusief fotocamera).
Ik heb familie in Canada, Amerika en Nieuw-Zeeland (één van mijn favoriete neven werkt voor de Amerikaanse overheid om in het Midden-Oosten de export van landbouwproducten te bevorderen). Zelf ben ik in Amerika, Canada, Afrika en Oost-Europa geweest. Ik voel me dan ook wereldburger, ofwel wereldboer. Wat mij altijd opvalt is dat in alle discussies niemand de wijsheid in pacht heeft, laat staan in eigendom. In Amerikaanse tv-series moeten getuigen voor de rechtbank altijd zweren om ,,de waarheid, de hele waarheid en niets dan de waarheid” te vertellen. Welnu, absolute waarheid is een illusie. Zelfs een bekentenis van de verdachte zegt niet alles, vraag maar aan Cees B.
Wat ik de lezer wil voorschotelen zijn dan ook slechts zinvolle bijdragen aan de discussie. Die zal ik dan ook op mijn eigen eigenwijze wijze voor u trachten te leveren. Wat mij in het bijzonder interesseert is hoe wij (als boeren en Nederlanders) tegen hen (boeren en niet boeren elders op deze wereld) aankijken en omgekeerd, hoe wij naar het verleden en de toekomst kijken en hoe ze in de toekomst op ons zullen terugkijken. Uiteraard weet ik nog niet precies wat ik allemaal zal schrijven al heb ik wel een aantal ideeën. Soms zal ik schrijven over landbouwpolitiek, afgewisseld met berichten uit het kippenhok, dat wil zeggen dat grote.
Huib Rijk, Biddinghuizen., 14 januari 2006
|
23-03-2008 - wilde pachters
Wilde pachters
Toen we pas in de polder woonden stikte het nog van het wild. Mijn vader reed vaak een rondje met de auto in het donker. Hazen en konijnen kwamen op het licht af en probeerden tussen de twee koplampen door te lopen. Wij hadden de volgende avond dan weer gebraden haas als maaltijd. Ook fazant stond geregeld op het menu. Als de laatste bieten gerooid werden was het altijd even opletten. Hazen bleven zo lang mogelijk tussen de laatste rijen, maar bij de laatste gang was de keuze: het vrije veld in of via de rooimachine de braadpan in. Toentertijd zochten mens en dier elkaar op, tegenwoordig ontwijken ze elkaar. Moderne hazen en konijnen lopen niet in de richting van de koplampen, maar er van af. Wat mijzelf betreft: bij het zien van wild trap ik niet op het gaspedaal maar op de rem. Wilde dieren zijn ook landgebruikers al betalen ze geen pacht, heb ik wel eens grootmoedig gezegd. Wat trouwens als blijkt dat wilde dieren een betaalsysteem hebben: “Honderd beukennootjes als mijn territorium mag doorlopen tot die eikenboom”. Anderzijds, stel dat opeens Marsmannetjes of Klingons aan komen in hun ruimteschip en verklaren dat deze planeet voortaan bezit is van de keizer van de Verenigde Staten van Zuid-Klingon. Op onze protesten dat wij de rechtmatige eigenaren zijn van Aarde en dit kunnen aantonen met documenten, zouden zij verbaasd reageren: “Een floddertje van wat jullie “papier” noemen met wat kleurstof (inkt) erop en ondertekend met een pootafdruk? Moet dat een officieel bewijs van eigendom voorstellen? En jullie betalen met stukjes metaal en gekleurde papiertjes? Jullie beschaving is het niveau van de spiegeltjes en kralen blijkbaar nog niet ontgroeid!”
De wilde pachters maken wel misbruik van mijn ruimhartigheid, bijvoorbeeld als ik een perceel vroege kool heb. Ik vindt het ongepast als haas of duif - steeds als er een nieuw blad aan een plant groeit - dit menen gelijk maar op te moeten peuzelen. Later mogen ze van mij wel twintig planten helemaal opeten (ik plant er altijd dertig extra).
Landbouwers verdenken natuurmensen ervan dat die alle landbouw in natuur om zouden willen zetten. De gedachte om alle natuur vol met aardappels of bieten te zetten is ook wel aanlokkelijk. Veel boeren vinden het zonde om vruchtbare en dure grond op te offeren voor natuur. Laten ze dat maar elders doen in het Amazonegebied bijvoorbeeld. In Brazilië zeggen ze: “Die Europeanen hebben eerst zelf alle natuur vernietigd en komen nu bij ons zeuren. Dat Amazonegebied is zo onnoemelijk groot, daar mag best een stukje van af. Soja brengt veel meer op.”
Gepost door: hetkippenhok op 23-03-2008 om 20:41
|
Reageer |
|