http://hetkippenhok.blogeiland.nl

Top sites
- Zoeken
- Gratis plaatjes uploaden
- Auto spot
- Gratis weblog
- Nieuwe ringtones
- Webcam chat
- Gratis dating
- Plaatjes pret
- Verhuur je koophuis

Weblog plaatjes zoeken
Zoek je leuke plaatjes voor je weblog? Tik het gezochte item in, bijvoorbeeld liefde en klik op zoeken.

Logs van
Dit gaat nergens over
Grove belediging
weggegooid geld
--- Archief ---

Links
de landbouw verandert
Foodlog
landbouwbeleid
Blogeiland

Poll
Wat doet u op mijn weblog?
ik ben verdwaald en kan de uitweg niet vinden
ik begrijp niets van boeren maar ik ben wel nieuwsgierig
ik voel me al helemaal onderdeel van het kippenhok
anders, namelijk ...

Afbeelding/foto

Berichten uit het kippenhok. Vanaf dit nummer heb ik de eer een column te mogen schrijven. Deze eerste aflevering wil ik daarom gebruiken om mijzelf voor te stellen, mijn naam is Huib Rijk, 48 jaar oud, getrouwd en vader van 3 zonen in de leeftijd van 12, 14 en 16 jaar. Ik ben boer op een biologisch akker- en tuinbouwbedrijf van 28 hectare in Biddinghuizen, Flevoland. Verder hebben we aan vee een kippenhok met 11 kippen. Ter gelegenheid van Wereldvoedseldag heb ik een artikel geschreven dat in Nieuwe Oogst is gepubliceerd evenals in de Volkskrant. Ik heb een brede belangstelling:o.a. geschiedenis, filosofie, exacte wetenschappen, landbouweconomie, literatuur. Op feestjes is het bij ons net een kippenhok met allemaal verschillende mensen. Mijn familie en vriendenkring bestaat uit een bonte stoet aan zowel vegetariërs als boeren uit de bio-industrie; gangbare, geïntegreerde en biologische boeren en gewone burgers, militairen en antimilitaristen, etc. wij hebben op ons bedrijf allerlei mensen aan het werk: buren, familie, scholieren, stagiaires, Polen, Roemenen en asielzoekers. Ook geef ik excursies op ons bedrijf, veel chinezen en japanners (inclusief fotocamera). Ik heb familie in Canada, Amerika en Nieuw-Zeeland (één van mijn favoriete neven werkt voor de Amerikaanse overheid om in het Midden-Oosten de export van landbouwproducten te bevorderen). Zelf ben ik in Amerika, Canada, Afrika en Oost-Europa geweest. Ik voel me dan ook wereldburger, ofwel wereldboer. Wat mij altijd opvalt is dat in alle discussies niemand de wijsheid in pacht heeft, laat staan in eigendom. In Amerikaanse tv-series moeten getuigen voor de rechtbank altijd zweren om ,,de waarheid, de hele waarheid en niets dan de waarheid” te vertellen. Welnu, absolute waarheid is een illusie. Zelfs een bekentenis van de verdachte zegt niet alles, vraag maar aan Cees B. Wat ik de lezer wil voorschotelen zijn dan ook slechts zinvolle bijdragen aan de discussie. Die zal ik dan ook op mijn eigen eigenwijze wijze voor u trachten te leveren. Wat mij in het bijzonder interesseert is hoe wij (als boeren en Nederlanders) tegen hen (boeren en niet boeren elders op deze wereld) aankijken en omgekeerd, hoe wij naar het verleden en de toekomst kijken en hoe ze in de toekomst op ons zullen terugkijken. Uiteraard weet ik nog niet precies wat ik allemaal zal schrijven al heb ik wel een aantal ideeën. Soms zal ik schrijven over landbouwpolitiek, afgewisseld met berichten uit het kippenhok, dat wil zeggen dat grote. Huib Rijk, Biddinghuizen., 14 januari 2006
Blogeiland-blogs
sophieverschoor.blogeiland.nl
BrokenxLifes.blogeiland.nl
logo.blogeiland.nl
sisters.blogeiland.nl
aappyy.blogeiland.nl
ankeoldenburger.blogeiland.nl
kidsmetcdoddenadhd.blogeiland.nl
autoverzekeringen.blogeiland.nl
tessjj.blogeiland.nl
nataschak.blogeiland.nl
html / Webdesign vragen?
Je eigen weblog?

31-01-2009 - De tragiek van het mannetje met de geldstukken
Het mannetje met de goudstukken     

“Er was eens een mannetje dat bij iedere stap een goudstuk vond. Weet je wat er met dat mannetje gebeurde?” Mijn moeder, binnenkort negentig jaar, wilde ons af en toe een wijze les bijbrengen. Wij kinderen wisten wel het antwoord, maar dat zouden we nooit zeggen. Hooguit reageerden we met “Nou?” waarop het antwoord luidde: “Hij liep net zo lang tot hij er dood bij neerviel”.

Zo’n mannetje hebt u nog nooit gezien? Sterker nog, ik verdenk u er van zelf zo’n mannetje of vrouwtje te zijn.

Een boer in Afrika had eens groente verkocht voor een goede prijs. Het volgende jaar teelde hij er minder van. Hij zou dan nog genoeg verdienen. Nederlandse boeren pakken zoiets veel verstandiger aan. Als er goudstukken te vinden zijn gaan wij niet langzamer lopen, maar versnellen juist.

Hardlopen is onze tweede natuur geworden. We doen het ook zonder goudstukken, zelfs als we bij iedere stap een goudstuk kwijtraken. Hardlopers zijn geen doodlopers maar overblijvers is de gedachte in de landbouw, juist degenen die stilstaan belanden op een doodlopende weg. De reden hiervoor is angst: er lopen andere mannetjes rond op zoek naar goudstukken. Zie de discussie over de zuivelmarkt. “Zelfregulering van het aanbod leidt hooguit tot blijdschap in het buitenland. Dankbaar nemen ze daar de weggevallen Europese productie over.” Het beeld van mannetjes die onze markt willen overnemen – en nooit meer afstaan – spreekt meer tot de verbeelding dan, ik noem maar wat, “mannetjes die moeizaam opkrabbelen nadat hun markt volledig instortte.”

De EU grijpt in op de zuivelmarkt met interventie en exportrestitutie. “Een goede zaak”, zegt LTO. Zuivelboeren kunnen dan doorproduceren, rente en aflossingen gaan immers ook door. Hooguit is de vraag of Amerika en Nieuw-Zeeland ons voorbeeld volgen en we ons product dan niet kwijt kunnen. De vraag of andere mannetjes het wel eerlijk vinden als de EU de overschotten naar hun markt verplaatst komt niet aan de orde. Nee, dan is het beeld van een anonieme wereldmarkt waar geen reële prijzen zijn omdat “iedereen” daar zijn overschotten dumpt veel aantrekkelijker. Is het eigenlijk niet vreemd dat boeren een systeem ondersteunen waarbij alle maatregelen geoorloofd zijn om maar door te kunnen produceren met als gevolg dat anderen dan moeten minderen. Waarbij onze overschotten leiden tot meer armoede en dus zelfs meer honger?

Er is niets mis met mannetjes die op zoek zijn naar goudstukken. Er bestaat zelfs een agrarische term voor: ondernemers. Maar verplaatsen van overschotten met subsidie heeft niets met ondernemerschap te maken, maar alles met cynische machtspolitiek.

Als je bang bent door de kat gebeten te worden heb je vaak te weinig aandacht voor de hond. Van de goudstukken die de consument uitgeeft voor zijn voedsel komen er wat veel bij de supermarkt terecht en wat weinig bij de boer. Waarom kijken afnemers alleen wie er voor de laagste prijs wil leveren of sluiten alleen contracten af beneden de kostprijs, vragen boeren zich verwonderd af. Welnu, de Nachtwacht is allen maar zo duur omdat er maar één van is. De voedselcrisis van vorig jaar moet boeren toch geleerd hebben dat er in geval van schaarste opeens wel onderhandeld kan worden. Het uitgeven van EU-geld aan exportrestitutie moeten boeren niet begroeten als “een goede zaak” en ook niet twijfelen of het wel wenselijk is. Nee, ze moeten er luid tegen protesteren en vragen om andere mechanismen, in het belang van de marktpositie van boeren. De marktpositie van alle  boeren.

Gaan deelnemen in de keten wordt nu vaak als optie gezien, om zo van de aanwezige marktmacht verderop in de keten te profiteren. Dat is mogelijk, maar er zijn meer mogelijkheden.

Supermarkten zijn gevoelig voor “naming and shaming”, zoals blijkt bij blank kalfsvlees. Lijsten met supermarkten met de hoogste marges kunnen effect hebben. Boeren moeten daarvan niet verwachten dat zijzelf dan een betere prijs ontvangen. Het effect zal eerder zijn dat ongezond voedsel (snoep, chips) duurder wordt – supermarkten moeten toch ergens hun marge vandaan halen - en dat groente goedkoper wordt. En dat is dan weer positief voor de omzet daarvan.

Gepost door: hetkippenhok op 31-01-2009 om 15:51
Reageer

Statistieken
Hits vandaag: 10
Hits totaal: 12108
Aantal logs: 47
Aantal reacties: 6

Mail beheerder

PHP Parsetijd: 0.341 sec, MySQL 16 queries in 0.033 secs